W obecnych czasach społeczeństwo cierpi na wiele różnych, czasem jeszcze nie zidentyfikowanych chorób. Najczęściej wymienianymi przyczynami ich powstania są: używki, stres, geny, środowisko, rzadziej wspomina się jednak o odżywianiu. Ludzie często nie zdają sobie sprawy (lub nie chcą zdawać), jak ważne w ich życiu jest prawidłowe żywienie. A przecież, idąc do poradni z jakimś problemem, lekarz często zwraca uwagę na zmianę nawyków żywieniowych. Widać, nie jest to obojętne dla naszego zdrowia.

„To co jest żywnością dla jednego, dla innego może być trucizną”

– Lukrecjusz

To stare już powiedzenie zdaje się mieć w sobie wiele prawdy. Nie każdy, potencjalnie zdrowy pokarm, ma taki sam wpływ na każdego człowieka. Popularnym przykładem jest tutaj mleko. Jedni trawią go dobrze, inni mają po nim niemałe rewolucje.

Dlaczego tak się dzieje?

Otóż można powiedzieć, że każdy dostarczony do organizmu pokarm jest „skanowany” przez układ immunologiczny (odpornościowy). Innymi słowy, układ ten decyduje, kto jest wrogiem, a kto przyjacielem. Jeśli uzna, że dany pokarm jest szkodliwy (konfliktuje z antygenami), wywołuje reakcję obronną. W konsekwencji prowadzi to do zalegania składników pokarmowych, alergii czy nietolerancji pokarmowej.

Grupa krwi jest kluczem do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego.

Zatem odżywianie zgodne z grupą krwi (nie konfliktujące z antygenami grupy krwi) jest nie lada ważne dla właściwego działania naszego systemu obronnego.

Odżywianie dla osób z grupą krwi „0”

Produkty wskazane:
mięso: wołowina, dziczyzna, cielęcina, baranina, wątróbka
ryby i owoce morza: dorsz, łosoś, śledź, makrela, halibut, szczupak
nabiał: brak
tłuszcze: oliwa z oliwek, olej lniany
zboża i produkty zbożowe: brak
warzywa: brokuły, cebula, czosnek, czerwona papryka, szpinak, chrzan, kalarepa, por, pietruszka, rzepa
owoce: figi, śliwki, czereśnie, wiśnie, mango

Produkty obojętne:
mięso: indyk, kurczak, kaczka
ryby i owoce morza: karp, tuńczyk, krewetki
nabiał: ser kozi, tofu, mozzarella, jaja, feta, masło, mleko sojowe
tłuszcze: olej rzepakowy
zboża i produkty zbożowe: amarantus, żyto, ryż, gryka, orkisz, owies, proso
warzywa: buraki, kapusta pekińska, marchew, ogórki, oliwki zielone, seler, papryka zielona i żółta, bób, fasola, groch
owoce: ananasy, arbuzy, banany, borówki, brzoskwinie, grejpfruty, jabłka, gruszki, kiwi, maliny, porzeczki, winogrona, truskawki

Produkty niewskazane:
mięso: wieprzowina, gęś
ryby i owoce morza: śledź marynowany, łosoś wędzony, kawior
nabiał: mleko, lody, jogurt, kefir, maślanka, ser żółty, twaróg
tłuszcze: olej kukurydziany, margaryna
zboża i produkty zbożowe: pszenica, pumpernikiel, płatki kukurydziane, makarony
warzywa: kukurydza, ziemniaki, kalafior, bakłażan, biała i czerwona kapusta, brukselka, czarne oliwki
owoce: jeżyny, mandarynki, pomarańcze

Odżywianie dla osób z grupą krwi „A”

Produkty wskazane:
mięso: brak
ryby i owoce morza: dorsz, karp, łosoś, makrela
nabiał: mleko sojowe, tofu
tłuszcze: oliwa z oliwek, olej lniany
zboża i produkty zbożowe: ryż, makaron razowy, gryka
warzywa: botwinka, brokuły, cebula czerwona, chrzan, czosnek, kalarepa, pietruszka, por, szpinak, fasola biała, soja 
owoce: ananasy, morele, cytryny, śliwki, grejpfruty, wiśnie

Produkty obojętne:
mięso: indyk, kurczak
ryby i owoce morza: pstrąg, tuńczyk, szczupak
nabiał: jogurt, kefir, mleko kozie, masło, ser feta, mozzarella
tłuszcze: olej rzepakowy
zboża i produkty zbożowe: żyto, mąka kukurydziana, owies, płatki kukurydziane
warzywa: awokado, brukselka, cukinia, kalafior, kapusta pekińska, ogórki, kukurydza, oliwki zielone, szparagi, wszystkie warzywa dyniowate, seler, bób, fasolka biała, fasolka szparagowa, groszek zielony
owoce: arbuzy, brzoskwinie, gruszki, jabłka, maliny, truskawki, winogrona

Produkty niewskazane:
mięso: baranina, cielęcina, dziczyzna, kaczka, podroby, wieprzowina, wołowina 
ryby i owoce morza: halibut, węgorz, śledź, sola, flądra, kawior, kraby, krewetki
nabiał: mleko, lody, margaryna, ser żółty, twaróg, jaja 
tłuszcze: olej kukurydziany
zboża i produkty zbożowe: pszenica, pumpernikiel
warzywa: bakłażany, kapusta czerwona i biała, oliwki czarne, pomidory, papryka, ziemniaki 
owoce: banany, mandarynki, pomarańcze

Odżywianie dla osób z grupą krwi „B”

Produkty wskazane:
mięso: baranina, dziczyzna, jagnięcina
ryby i owoce morza: dorsz, halibut, makrela, sardynka, szczupak 
nabiał: chude mleko, jogurt, ser feta, mozzarella, kozi, kefir, jaja 
tłuszcze: oliwa z oliwek 
zboża i produkty zbożowe: owies, ryż
– warzywa: bakłażany, brokuły, brukselka, buraki, kapusta biała i czerwona, kalafiory, marchew, papryka, pietruszka
owoce: ananasy, banany, papaja, śliwki, winogrona, żurawina

Produkty obojętne:
mięso: cielęcina, indyk, wołowina, wątróbka 
ryby i owoce morza: karp, łosoś, sum, śledź 
nabiał: pełne mleko, masło, maślanka, mleko sojowe, ser żółty, twaróg
tłuszcze: olej lniany
zboża i produkty zbożowe: pumpernikiel, mąka sojowa
warzywa: chrzan, cukinia, czosnek, kapusta pekińska, kalarepa, pieczarki, por, koper, ogórki, szpinak, szparagi, seler, bób, fasola czerwona, zielona, szparagowa, groszek zielony 
owoce: arbuzy, brzoskwinie, cytryny, gruszki, grejpfruty, jabłka, kiwi, maliny, mandarynki, pomarańcze, truskawki, wiśnie 

Produkty niewskazane:
mięso: gęś, kaczka, kurczak, wieprzowina 
ryby i owoce morza: węgorz, krewetki, kraby
nabiał: lody, ser amerykański 
tłuszcze: olej słonecznikowy, kukurydziany 
zboża i produkty zbożowe: gryka, jęczmień, płatki kukurydziane, pszenica, żyto
warzywa: dynia, kukurydza, pomidory, rzodkiewki, oliwki, ciecierzyca, soczewica 
owoce: kokos, rabarbar

Odżywianie dla osób z grupą krwi „AB”

Produkty wskazane:
mięso: baranina, indyk 
ryby i owoce morza: dorsz, makrela, sardynka, morszczuk
nabiał: jogurt, kefir, ser kozi, feta, mozzarella, serek wiejski, jaja
tłuszcze: oliwa z oliwek
zboża i produkty zbożowe: owies, żyto, ryż, makarony z mąki ryżowej, żytniej, owsianej
warzywa: bakłażany, brokuły, buraki, czosnek, kalafior, ogórek, pietruszka, seler, fasola czerwona, soczewica 
owoce: agrest, ananasy, cytryny, figi, śliwki, grejpfruty, winogrona, wiśnie

Produkty obojętne:
mięso: wątróbka
ryby i owoce morza: karp, sum, łosoś, śledź świeży
nabiał: chude mleko, ser żółty, twaróg, masło 
tłuszcze: olej rzepakowy, olej lniany
zboża i produkty zbożowe: jęczmień, kuskus, pumpernikiel, graham, pszenica
warzywa: brukselka, cebula, chrzan, cukinia, marchew, pieczarki, pomidory, szpinak, bób, szparagi, fasolka biała, fasolka szparagowa, groszek zielony 
owoce: arbuzy, borówki, brzoskwinie, gruszki, jabłka, maliny, nektaryny, morele, truskawki  

Produkty niewskazane:
mięso: cielęcina, dziczyzna, gęś, kurczak, wieprzowina, wołowina 
ryby i owoce morza: halibut, łosoś, śledź, krewetki
nabiał: lody, maślanka, sery pleśniowe, pełne mleko 
tłuszcze: olej kukurydziany, sezamowy, słonecznikowy, margaryna
zboża i produkty zbożowe: gryka, płatki kukurydziane
warzywa: papryka, oliwki czarne, kukurydza, fasola czarna
owoce: banany, pomarańcze 

Wymienione wyżej produkty to te najczęściej stosowane. Aby jeszcze poszerzyć wiedzę w tym zakresie, zachęcam do przeczytania literatury fachowej (np. „Zdrowie masz we krwi”, Dorota Augustyniak-Madejska czy „Jedz zgodnie ze swoją grupą krwi”, Peter J. D’Adamo). 

Podsumowanie

Odżywiając się zgodnie z grupą krwi znacznie poprawimy stan naszego zdrowia. Przede wszystkim zminimalizujemy ryzyko zapadnięcia na którąś z chorób cywilizacyjnych (cukrzyca, choroby sercowo – krążeniowe). Organizm zacznie usuwać toksyny, dzięki czemu stopniowo będziemy tracić na wadze. Dodatkowo przyśpieszymy metabolizm, poprawi się nasza odporność, a problemy związane z układem pokarmowym będą już tylko przeszłością.

Pisząc o diecie zgodnej z grupą krwi należy wspomnieć o tym, że ma ona tyle samo przeciwników, co zwolenników (jak często to bywa w przypadku odżywiania). Osobiście należę do tej drugiej grupy, dopuszczając drobne i nieczęste odstępstwa. Pamiętajcie jednak, że każda dieta sprowadza się do wprowadzenia zdrowych nawyków żywieniowych. 

Co myślicie o tego rodzaju diecie? Jak zwykle zachęcam do komentowania 🙂