Jak szybko i skutecznie schudnąć?

Niewiele czasu pozostało do wakacji… Dni coraz cieplejsze, na plażach powoli zbierają się tłumy, a sylwetka znów nie jest taka, jaka miała być. O noworocznych postanowieniach lepiej nie wspominać… Za późno już na ustalanie długofalowych planów. Mimo, że czasu mało, można jeszcze dużo zmienić, by cieszyć się na widok swojego ciała w upalne dni.

Już na wstępie zaznaczę, że poniższa treść tyczy się jedynie naturalnych i zdrowych sposobów na utratę wagi. Tabletki odchudzające, spalacze tłuszczu i diety niskokaloryczne dają jedynie chwilowe rezultaty, po których na pewno dopadnie Cię efekt jo-jo. W dodatku nie mają one nic wspólnego ze zdrowiem.

Odżywianie

skuteczne odchudzanie - odżywianiePrzede wszystkim nie myśl o jakiejś ścisłej diecie, tylko o zmianie nawyków żywieniowych. Wg naukowców i praktyków potrzebujesz na to około 21 dni, bo tyle potrzeba, by mózg przyzwyczaił się do nowych zachowań. Tak więc trzeba Ci jedynie 3 tygodni, żeby przestać słodzić kawę i cieszyć się jej smakiem już bez dodatku cukru. Dobre nawyki żywieniowe to takie, które opisałem tutaj. Nie łudź się, bez nich nie ruszysz z miejsca.

Oto, co jeszcze możesz zmienić w kwestii odżywiania:

1. Jedz mniejsze porcje niż zwykle

Lecz nie obcinaj objętości posiłków na wstępie o połowę. Co tydzień zmniejszaj ilość jedzonego pokarmu tak, by nie czuć się głodnym. Osoby bardziej ambitne zachęcam do obliczenia własnego zapotrzebowania kalorycznego. Wówczas redukujemy kalorie o około 100-200 kcal/tydzień.

2. Jedz częściej a mniej

Jedzenie 2-3 posiłków dziennie powoduje odkładanie się niechcianego tłuszczu w organizmie. Jest to reakcja obronna naszego ciała na stres spowodowany lękiem przed dostarczeniem (lub brakiem) zbyt małej ilości jedzenia. Z kolei zjadanie 5 posiłków na dzień sprawi, że energia pochodząca z pokarmu jest zużywana na bieżące potrzeby organizmu, z redukowaniem zgromadzonych wcześniej zapasów w postaci tkanki tłuszczowej.  

3. Ogranicz spożycie węglowodanów (zwłaszcza tych prostych)

Szczególnie w porach popołudniowych i wieczornych. Zastąp je dużą ilością świeżych warzyw. Błonnik w nich zawarty poprawia perystaltykę jelit, powoduje uczucie sytości i zwiększa wydalanie tłuszczu. Najlepszym rozwiązaniem są zielone warzywa, które zawierają tzw. „kalorie ujemne”. Staraj się natomiast nie spożywać dużych ilości marchwi i kukurydzy.

4. Jedz zdrowe tłuszcze

Paradoksalnie pomagają one zgubić zbędne kilogramy. Tłuszcz jako najbardziej kaloryczny składnik naszej diety syci na długo i hamuje apetyt. Warunek jest jeden: muszą to być tłuszcze dobrej jakości, jedno- lub wielonienasycone, które znaleźć można w olejach roślinnych, orzechach czy tłustych rybach.

5. Korzystaj z przypraw

Zwłaszcza tych ostrych. Pikantne przyprawy przyśpieszają metabolizm. Dlatego zamiast soli użyj papryczki chili (oczywiście w rozsądnych ilościach). Innymi przyprawami pomagającymi schudnąć są: cynamon, pieprz czarny, kurkuma, kardamon czy imbir.

6. Planuj posiłki

Na dzień do przodu, by przypadkiem nie musieć sięgnąć po coś „na szybko”, najczęściej niezdrowego. Będziesz mieć czas na to, by kupić składniki i przygotować zdrowe posiłki. Dzięki temu unikniesz niepotrzebnego stresu, który jak wiesz, powoduje tycie.

7. Unikaj alkoholu

Który, wbrew temu co myśli wielu ludzi, jest bardzo kaloryczny. Jedno piwo to ok. 230kcal, a kieliszek wódki – 110kcal. Rzadko się kończy tylko na jednym… Alkohol co gorsza, przeważnie pijemy w porach wieczornych. Z uwagi na wysoki indeks glikemiczny (w skali 1-100 piwo ma aż 110!) jest to bardzo niekorzystna sytuacja, szczególnie dla osób odchudzających się. Alkohol dodatkowo wpływa na zaostrzenie apetytu.

Trening

skuteczne odchudzanie - treningJest niezbędny, jeśli chcemy szybko obniżyć wagę. Musi być on bardziej intensywny, niż w przypadku osób mających więcej czasu na zgubienie nadmiaru wagi. Najprościej pisząc, na takim treningu musisz się dobrze zmęczyć. Nie ma już czasu na ociąganie się. Organizm potrzebuje silnego bodźca, który przyśpieszy metabolizm i zabierze się za naszą tkankę tłuszczową.

1. Trening o wysokiej intensywności – interwały

To najlepszy sposób na szybkie zrzucenie wagi. Bardziej szczegółowo opisałem to w tym artykule.

2. Trening siłowy

To również świetny sposób na zgubienie kilku centymetrów w talii. Napędza metabolizm i powoduje szybsze spalanie energii pochodzącej z pożywienia. Musi być on intensywny, z większą ilością powtórzeń i krótszymi przerwami między seriami. Taki trening świetnie kształtuje naszą sylwetkę. I uwaga, przede wszystkim dla kobiet, taki trening nie wpłynie na rozrost Waszych mięśni. W przypadku deficytu kalorii nie jest to możliwe. Często słyszę takie pytania, lecz obawy nie są uzasadnione.      

Psychologia


Musisz wiedzieć, że wszystko zaczyna się w głowie. Podjęcie prawdziwej decyzji i wystarczająco silny bodziec sprawią, że proces odchudzania przebiegnie bez większych zakłóceń. Bądź zdyscyplinowany, a osiągniesz cel.

1. Wykreuj w głowie obraz swojej idealnej sylwetki

Pomyśl o osobach, które wyglądają już, tak jak Ty z przyszłości. Częste modelowanie w głowie swojej najlepszej fizycznej wersji wpłynie pobudzająco na Twoją podświadomość, dzięki czemu łatwiej i szybciej osiągniesz zamierzony cel.

2. Oglądaj motywujące filmy i zdjęcia

Najlepiej osób, które przebyły już drogę podobną do Twojej. Motywacja jest niezwykle istotna. Obrazy, które zobaczysz, słowa, które usłyszysz i emocje, które odczujesz pomogą Ci w najcięższych chwilach i dadzą impuls, by się nie zatrzymywać na swojej własnej ścieżce prowadzącej do celu.

3. Mierz wyniki

Nic nie daje większej motywacji niż namacalne efekty. Kilka centymetrów mniej w talii da Ci pozytywnego „kopa” do działania. Lecz nie przesadzaj z częstotliwością pomiarów. Zważenie się i zmierzenie obwodów raz na tydzień (najlepiej na czczo) dadzą miarodajne wyniki.

   


Tak więc, do działa! Nie ma co czekać, nie ma sensu użalanie się nad sobą, a kolejna paczka chipsów na pewno nie zmniejszy Twoich obwodów. Być może jesteś osobą, która często nie realizuje założonych przez siebie celów. Czas to zmienić. Zobaczysz nie tylko efekty w lustrze, ale gratis dostaniesz pewność siebie i chęć do życia. Daj sobie 21 dni na próbę. 3 tygodnie to krótki okres, który może wpłynąć na całe Twoje życie.

Podejmij wyzwanie. Ja już podjąłem i teraz czekam na Ciebie!  🙂