Zasady racjonalnego żywienia

Pewnie niejednokrotnie już słyszałeś o tym, że powinieneś się zdrowo odżywiać. Niewątpliwie jest to słuszne stwierdzenie, każdy z nas chcąc być zdrowym musi zdrowo jeść!

Wiele osób jednak, słysząc te słowa, ma przed oczami obraz rygorystycznej diety i niesmacznych, mdłych posiłków. Uważają, że to nie dla nich bądź szukają wymówek mówiąc, że ich nie stać lub że brak im czasu. Uciekają od zmian, nie rozumiejąc, że ich potrzebują.

Czy aby na pewno jest tak jak myślą? Czy rzeczywiście tak trudno jest zdrowo się odżywiać? Poznaj 5 prostych zasad, dzięki którym Twoje zdrowie znacznie się poprawi.

1. Jedz w regularnych odstępach czasowych 


regularne odżywianieTo bardzo ważne, by przyzwyczaić organizm do jego regularnego „ładowania”. Jedzenie o stałych porach gwarantuje stabilne wydatkowanie energii, co jest bardzo ważne dla zachowania dobrego zdrowia.
A co się dzieje w przypadku, gdy jemy nieregularnie? Nasz organizm wariuje. Nie ma pojęcia, kiedy dostanie kolejną dawkę potrzebnej energii, a ta niewiedza doprowadza do odkładania się niechcianego tłuszczu. Głodzenie się również nie jest dobrym pomysłem – efekt jo-jo murowany. Idąc w drugą stronę, nie należy się również przejadać. Znacznie lepiej jest jeść regularnie mniejsze posiłki niż 2-3 do syta. Podjadanie także niewskazane. To dodatkowe kalorie, które z pewnością nie pomogą nam w ustabilizowaniu wagi. Jeśli jednak musisz coś przekąsić, niech będzie to coś lekkiego, np. jabłko lub marchew.

 

2. Zamień chemię na jedzenie  


zamień chemie na zdrowe jedzenieJak w tytule książki Julity Bator. Należy mieć świadomość, że większość produktów leżących na sklepowych półkach są kiepskiej bądź bardzo kiepskiej jakości. Pełno cukru, pełno dodatków, pełno wszystkiego, tylko nie tego, co wartościowe dla naszych organizmów. Rezygnacja z ciasteczek, cukiereczków czy słodkich bułeczek na rzecz zdrowych owoców i warzyw to świetny pomysł. Gotowe dania, zupy w proszku czy produkty mięsopodobne również niewskazane. Ogranicz w swoim jadłospisie cukry proste oraz tłuszcze trans, znajdujące się w przetworzonej żywności, a zrobisz milowy(!) krok w kierunku poprawy własnego zdrowia.

 

3. Pij wodę


pij wodę mineralnąZaleca się picie tego pozbawionego kalorii płynu w ilości około 2-3l dziennie. Woda powinna być niezbędnym składnikiem naszej diety, choćby z uwagi na fakt, że nasze ciało składa się z niej w 70% i nawet najdrobniejsze odwodnienie powoduje bóle głowy czy spadek koncentracji. Także przed zażyciem tabletki przeciwbólowej zastanów się ile wody dziś wypiłeś. Woda transportuje składniki odżywcze i przyczynia się do wydalania produktów przemiany materii, które są dla nas toksyczne. Najlepiej wybieraj tę niegazowaną, źródlaną bądź średnio zmineralizowaną. Świetnym pomysłem jest picie ciepłej wody tuż po przebudzeniu w połączeniu z sokiem z cytryny. Nie popijaj również bezpośrednio przed i po posiłku.

 

4. Spożywaj produkty o niskim indeksie glikemicznym


indeks-glikemicznyIndeks glikemiczny czyli najprościej pisząc klasyfikacja produktów żywieniowych ze względu na ich wpływ na poziom glukozy we krwi po ich spożyciu. Jest to ważne szczególnie z punktu widzenia osób z nadwagą i cukrzycą. Produkty o wysokim IG powodują znaczny wzrost poziomu cukru we krwi i idący za tym duży wyrzut insuliny (co sprzyja powstawaniu nadwagi). Przejrzyj więc listę popularnych na rynku produktów i zastanów się czy tych z wysokim IG nie ma za dużo w Twoim jadłospisie. Wszelkie produkty przetworzone mają ten wskaźnik wysoki co z pewnością nie poprawia naszego zdrowia.

 

5. Białka, tłuszcze i węglowodany 


białka, tłuszcze i węglowodany - makroskładnikiW naszej codziennej diecie powinno znaleźć się miejsce dla każdego z tych makroskładników. Spełniają one ważną funkcję w naszym organizmie i wszystkie powinny być dostarczane w odpowiednich ilościach o odpowiednich porach. Białka to przede wszystkim budulec naszych mięśni i powinny być zjadane głównie w drugiej części dnia. Węglowodany dodają nam energii na cały dzień i jemy je głównie rano i w południe. Tłuszcze natomiast umożliwiają przyswajanie witamin i można je łączyć zarówno z białkami i węglowodanami.

 

 


Jak sami zauważacie nie jest to coś nadzwyczajnego tylko pewne świadome podejście do tematu odżywiania. Nie jest konieczna ścisła dieta, wystarczy zastosować przedstawione powyżej zasady, co w połączeniu z odrobiną ruchu na świeżym powietrzu, znacznie przyczyni się do poprawy naszego stanu zdrowia.

A jak to wygląda u Was, dajecie rady? Zachęcam do komentowania  🙂